#Premium MBA (5)

13/10/2014

Zdjęcie pochodzi z pixabay.com

Cel: Poznaj siebie.

Kompetencja: Dbaj o swoje stado.

Sztuka obcowania z ludźmi to kluczowa umiejętność społeczna. Kiedy już zadbasz o relację z samym sobą, przyjrzyj się jakości Twoich relacji z innymi, ważnymi i mniej ważnymi, ludźmi.

Twoja wataha

Dobre kontakty z ludźmi wpływają na jakość Twojego życia rodzinnego, zawodowego i towarzyskiego. Relacje międzyludzkie nie zbudują się same, z natury swej wymagają zaangażowanych stron. Relacje z innymi, podobnie jak rośliny, potrzebują skrupulatnej hodowli. Karmią się dobrą energią, uważnością, zaufaniem, życzliwością, dobrą, regularną komunikacją, dobrą intencją, o czym pisałam już wcześniej („Co w sobie hodujesz?”). Z kolei, jeśli nie zrobiłeś dotychczas ćwiczenia polegającego na poprawnym poklasyfikowaniu ludzi z Twojego bliskiego otoczenia według kryterium ocean vs. kałuża, to dzisiejsze spotkanie jest dobrym momentem, aby je wykonać.

Jak inwestujesz uważność?

Skoro relacje wymagają zainwestowania uważności, zastanów się, jakim jesteś inwestorem. Zrób listę najważniejszych ludzi w swoim życiu.

  1. Którym relacjom poświęciłeś dotychczas najwięcej uwagi?
  2. Czy to są relacje najbardziej wartościowe i ważne dla Ciebie?
  3. Po czym poznajesz, że relacja z daną osobą jest ważna i wartościowa?
  4. Co, konkretnie, pozwala Ci skutecznie budować zaufanie w relacjach z ludźmi?

Relacje z poszczególnymi ludźmi to podstawa naszego codziennego życia, w którym jest też miejsce na relacje z większymi grupami ludzi. Nie będziemy się tu wdawać w rozważania socjologiczne na temat małych i dużych struktur społecznych. Posłużymy się na użytek tego tekstu nieformalnym pojęciem „stada”.

Gdzie jest Twoja „wataha”?

Proponuję przyjąć na użytek naszego #PremiumMBA, że „stado” to grupa ludzi, których połączyły wspólne wartości, pasje i siła zaangażowania w rozwój  jakiegoś wspólnego tematu. Stado nie jest anonimowe, członkowie znają się wzajemnie i doceniają własny indywidualizm. Każdy członek stada czuje się w nim ważnym elementem i wie, co stado zyskuje dzięki jego obecności. Celem stada jest wzajemna współpraca i akceptacja pracy na rzecz wspólnych celów. Członkowie stada komunikują sobie zaufanie. Zwykle też na czele stada stoi nieformalny lider. Grupa składa się z osobników w różnym wieku. Stado jest trwałe w czasie. Jeśli czytasz na bieżąco moje wpisy, wiesz, że mam ambicję, abyśmy przy okazji #PremiumMBA budowali nie tyle ekskluzywną klasę, co wartościowe „stado” właśnie:)

Każdy z nas powinien szukać swojego „stada”, „watahy”, „klanu”, „wioski plemiennej”. Kiedyś było łatwiej – łączyły nas silne więzi z ludźmi z najbliższego otoczenia wynikające ze wspólnoty rodzinnej i sąsiedzkiej. Wówczas własne „stado” było dostępne na wyciągnięcie ręki lub otwarcie okiennicy. Dziś trzeba go szukać lub je samemu stworzyć. Własne „stado” daje oparcie w życzliwych ludziach nastawionych na współpracę, a nie rywalizację, wspierających się, uruchamiających moc „umysłu zbiorowego”, budujących wspólną wiedzę i doświadczenie. Tacy ludzie zaangażowani w budowanie wspólnoty, mają wpływ na poziom wzajemnego zaufania, a równocześnie pomagają budować poczucie własnej wartości dzięki docenianiu i życzliwej komunikacji, nawet jeśli jest ona krytyczna. „Stado” umacnia wiarę we wspólny cel, uczy dbałości o innych i poświęcenia oraz oferuje poczucie satysfakcji z dzielenia się z innymi. Uczy również szacunku i docenia fakt, że ludzie różnią się od siebie, dzięki czemu, między innymi, mogą wnosić nową jakość i wartość w ramach wspólnie określanych celów.

  • Gdzie, w takim razie, jest Twoje „stado”?
  • Jaką pełnisz w nim rolę?
  • Za co Twoje „stado” Cię szanuje i co w Tobie ceni najbardziej?
  • Co wnosisz do swojego „stada” i co dzięki niemu zyskujesz?
  • Co sprawia, że inni współplemieńcy Ci ufają?

Ćwiczenie.

Zrób listę ważnych dla Ciebie grup formalnych i nieformalnych, społecznych, politycznych, branżowych i zawodowych, których jesteś członkiem, takich jak m.in. rodzina, zawodowy network, zespół w pracy, blogosfera, drużyna sportowa etc.

Następnie zaznacz, które z tych grup spełniają podaną w tekście definicję „stada”. Zaznacz Twoje najważniejsze „stado” i zastanów się, czy możesz z czystym sumieniem powiedzieć, że poświęcasz mu najwięcej uwagi i dbasz należycie. Na koniec, napisz 3 rzeczy, które najbardziej cementują to najważniejsze „stado” Twojego życia.

Zastanawiam się, ilu z nas wskaże Ojczyznę jako swoje „stado”?

Następny wpis
Następny wpis
Poprzedni wpis
Poprzedni wpis

Zapisz się do Brandlettera

Dołącz do nas teraz. Zyskaj dostęp do inspiracji, wydarzeń i wiedzy, jak budować silną markę osobistą. Zapisz się bez obawy o nadmiar treści. Premium to limitowana oferta wartości, a nie wiadomości sprzedażowych.

Miło, że dołączyłeś do naszego grona. Wypatruj Brandlettera. Jesteśmy w kontakcie
Ups! Coś poszło nie tak podczas przesyłania formularza.