Od popularności do autorytetu – jak świadomie budować markę osobistą?

27/3/2025

Joanna Malinowska-Parzydło

W ślad za licznymi prośbami uczestniczek tegorocznej, 14. edycji Global Mentoring Walk, organizowanej przez VitalVoices Chapter Poland, zamieszczam treść mojego wystąpienia „Od popularności do autorytetu – jak świadomie budować markę osobistą”.

Raz jeszcze dziękuję organizatorkom za zaproszenie na scenę Teatru w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich. Eli Raczkowskiej, Oli Greń i kilku unikatowym kobietom związanym z Vital Voices, poświęcę oddzielny wpis.

Od popularności do autorytetu

Pamiętam moment sprzed chyba 16 lat, kiedy po raz pierwszy użyłam słów „marka osobista”. Z kolei 10-lat temu, kiedy konsultowałam ze znajomymi na Fejsie tytuł książki,  pamiętam spore grono osób, które zareagowały dość nerwowo. Jedynie Martyna Wojciechowska napisała z entuzjazmem, że wreszcie nazwałam to, o co jej chodzi. Nie przypuszczałam jednak wtedy, że te dwa słowa „Jesteś marką” bardzo zmienią życie ludzi, których spotkam na swojej drodze. Pierwszą recenzentką była kobieta, która na spotkaniu autorskim powiedziała: „Dzięki marce osobistej odzyskałam swój głos – głos, który ktoś kiedyś zagłuszył. I zrozumiałam, że marka osobista nie jest o autopromocji, ale o odzyskiwaniu godności, budowaniu odwagi i autentycznego wpływu”.

Inny świat

Dziś, w dziesiąte urodziny mojej córeczki wydawniczej, świat wygląda zupełnie inaczej niż wtedy. Dziś otacza nas rzeczywistość BANI – świat kruchy, pełen niepokoju, nieliniowy i niezrozumiały – w której uratować może nas tylko refleksja, samoświadomość i odpowiedzialność za osobisty wpływ.

Dlatego nie, nie zamierzam mówić o książce.

Chcę natomiast rozpocząć konwersację nt wykorzystywania mądrze osobistego wpływu i koncentrowania uwagi nie na pompowaniu popularności, a budowaniu trwałego autorytetu.

Dlaczego potrzebujemy autorytetu, a nie tylko popularności?

Żyjemy w czasach, w których popularność często jest mylonaz autorytetem. Influencerzy zdobywają tysiące obserwujących w krótkim czasie, ale czy mają dobry wpływ na życie innych? Autorytet opiera się na zaufaniu, konsekwencji, uczciwości i autentyczności. Popularność może zniknąć szybko, ale autorytet pozostaje. Autorytet to punkt odniesienia dla innych ludzi – coś, co budujemy na wartościach, a nie na trendach. Trendy miną, reputacja zostanie. I niby wszyscy to wiedzą, ale… płyną z trendami, bo brakuje im wzorców - ludzi godnych i wartościowych, którzy sami kreują dobre trendy - zgodnie z dobrymi wartościami - w trosce o dobry wpływ na siebie i innych.

Budowanie autorytetu to obowiązek, nie przywilej

Dlatego nowa urodzinowa odsłona „Jesteś marką” ma na celu integrowanie liderów silnych zaufaniem, ludzi z dobrym wpływem, autorytetów. Dawanie im widoczności i dmuchanie pod skrzydła. Jednak z tymi autorytetami nie jest łatwo, ponieważ często - ludzie wartościowi robią swoje i nie lansują się w socialach. Zatem mój apel do każdego z Was jest związany z tym, że dziś odpowiedzialne budowanie pozycji autorytetu to nie przywilej, a obowiązek. Jeśli w tym hałaśliwym , niezrozumiałym i nieliniowym świecie odpuścicie poszerzanie wpływu, to Wasze miejsce natychmiast zajmą wanna-be influencerzy i patostreamerzy.

Krótkie ćwiczenie osobiste „SMS wspierający”

Proszę teraz wszystkich o wyciągnięcie telefonów komórkowych. Tak, tak – jak 2 lata temu na TEDx WarsawWomen. Chciałabym, abyście napisali jeden krótki SMS – do osoby, która jest dla Ciebie autorytetem w jakiejś, nawet wąskiej dziedzinie, aspekcie,: bliski przyjaciel lub przyjaciółka, kolega, lider, mentorka lub mentee. Napiszcie jedno zdanie docenienia, które wzbudzi w odbiorcy autentyczną energię, np.: „Dziękuję, że jesteś moim autorytetem w dziedzinie, obszarze …!”, Wyślij tę wiadomość teraz, aby stworzyć moment dobrego wpływu.

Znajdź sens, buduj współpracę

Marka osobista nie rozwija się w samotności. Co więcej – jest efektem komunikacji do której potrzebujemy wspólnoty, współpracy i relacji mentor–mentee. To one budują prawdziwą wartość i trwałość marki. Praca nad strategią marki pomaga odnaleźć sens w tym, co robimy, a to przyciąga ludzi, którzy wierzą w to samo lub poszukują sensu i ludzi godnych zaufania.

Bądź dla innych punktem odniesienia

Dziś, kiedy patrzę na Was, widzę nie tylko liderów, mentorki czy mentees – widzę ludzi, którzy mogą zmieniać świat wokół siebie autentycznością i prawdziwym wpływem. Każdy z Was ma w sobie coś wyjątkowego, coś, co warto pielęgnować i pokazać światu. Wasza marka osobista jest tym, jaką historię o sobie opowiecie innym. Bądźcie świadomymi liderami dobrego wpływu i opinii, bo nie potrzebujemy kolejnych pseudo-influencerów – potrzebujemy ludzi, którzy mają prawdziwe przesłanie, którzy są wierni swoim wartościom i mogą stać się dla innych trwałym punktem odniesienia zwłaszcza dla przedstawicieli młodszych pokoleń.

Opowiadajcie historie, które są warte zapamiętania, pełne mądrości, wartości, uczciwości i szacunku. Świat potrzebuje właśnie Waszych głosów – vital voices - i waszego autentycznego wpływu. Bardzo Wam za to dziękuję – i zamierzam Wam dmuchać pod skrzydła – w ramach nowych, unikatowych projektów do których już dziś zapraszam ❤️

Dziękuję za uwagę!

Joanna M-P

Porozmawiajmy!

Znajdziesz mnie na:

Następny wpis
Następny wpis
Poprzedni wpis
Poprzedni wpis

Zapisz się do Brandlettera

Dołącz do nas teraz. Zyskaj dostęp do inspiracji, wydarzeń i wiedzy, jak budować silną markę osobistą. Zapisz się bez obawy o nadmiar treści. Premium to limitowana oferta wartości, a nie wiadomości sprzedażowych.

Miło, że dołączyłeś do naszego grona. Wypatruj Brandlettera. Jesteśmy w kontakcie
Ups! Coś poszło nie tak podczas przesyłania formularza.