Korpokapral, lider czy influencer (cz. 2)

W pierwszej części tekstu scharakteryzowaliśmy korpokaprala. Mamy jednak poświęcać uwagę dobrym praktykom i rzeczom wartościowym. Dlatego dziś pochylę się nad liderem i rozwinę wątki obiecane liderkom z IBM, piszę bowiem tekst w pociągu, w drodze z naszego warsztatu.

born_to_be_boss_1
Co cechuje dobrego lidera? W jaki sposób buduje on swój wpływ? Z trzech poniższych, szef z nadania korzysta z najprostszego rodzaju wpływu wynikającego z posiadanej władzy formalnej i osiąga efekt określony w punkcie pierwszym.

  1. Ludzie Ci ulegają ze względu na nagrody, kary lub władzę, którymi dysponujesz.
  2. Ludzie się z Tobą identyfikują, bo jesteś dla nich atrakcyjny i wartościowy z różnych powodów.
  3. Ludzie ci ufają, bo jesteś wiarygodny.

Ciekawe, który punkt określa Twoje aspiracje.

Super szef – profil wg CNN

Żeby scharakteryzować skutecznego i wartościowego lidera posłużę się wynikami sondażu, który CNN przeprowadziło w 2014 roku. W wyniku pytań zadanych kilku uznanym ekspertom stworzyli profil super szefa. Nie lubię tego przedrostka super-, ale trudno. Role-model w rodzimym języku nie brzmi lepiej.

super bossOczekiwania wobec znakomitego lidera:

  1. Posiadanie wizji i umiejętność inspirowania
  2. Wyczucie rynku i dryg do biznesu
  3. Uczciwość w działaniu i komunikowaniu
  4. Budowanie poczucia wspólnoty w organizacji
  5. Zwinność i elastyczność – mentalna i biznesowa
  6. Zarażanie energią
  7. Kierowanie się sercem i słuchanie intuicji, kierowanie „odśrodkowe” – z pozycji członka zespołu
  8. Oferowanie wsparcia otoczeniu wewnętrznemu i zewnętrznemu
  9. Przywództwo oparte na wartościach, rozumienie odmiennych punktów widzenia i wartości innych ludzi – bo to skutkuje lojalnością.

No, to mamy pozamiatane:) Skoro eksperci z CNN namaścili empatię, energię, intuicję i wartości, a i Pani Joasia powtarza to jak mantrę – warto skoncentrować uwagę na tym, jak spełnić  oczekiwania stawiane przed wartościowym, autentycznym i skutecznym liderem.

Określ więc:

  • Który z powyższych punktów opisuje Twoją najmocniejszą stronę
  • Zdefiniuj cel – jak zamierzasz ją dalej rozwijać
  • Zastanów się, które 3 kompetencje chcesz u siebie rozwinąć w ciągu najbliższych 12 miesięcy, bo będą najbardziej przydatne w Twoim środowisku biznesowym i wpłyną na Twój zawodowy sukces.

Szef to bardzo ważna osoba

Na koniec pamiętaj, szef to bardzo ważna osoba, która wpływa na jakość życia, samopoczucie, zdrowie, energię, aspiracje, relacje i rozwój podległych mu ludzi. Wpływa też na ogólne zadowolenie lub niezadowolenie, bo ludzie, którym nie wskaże sensu pracy wykonywanej z wysiłkiem i poświęceniem, stają się sfrustrowani, wypaleni, niechętni zmianom, nielojalni i roszczeniowi. I odwrotnie, tam gdzie dzieli się wiedzą na temat strategii, umiejętnie motywuje, rozwija pracowników, wskazuje na wagę wykonywanych zadań – wskaźniki w wymienionych obszarach skaczą do góry.

Lider – rozwija jakość własnego przywództwa

Teraz ciekawa jestem Twojej opinii. Uzupełnij, proszę, w komentarzach profil super-szefa o ważne, Twoim zdaniem kryteria, rozwiń te, o których pisałam i te, których zabrakło.

Udostępnij:
Share on Facebook17Share on LinkedIn161Share on Google+1Tweet about this on TwitterEmail this to someone
  • Świetnie opisane cechy.
    Nie chcę Joanna mówić, że coś przeoczyłaś… ale dodałbym jeszcze dwie 🙂

    10. Planowanie działań i jasne ich komunikowanie zespołowi
    11. Sprzężenie zwrotne – o tym za chwilę bo temat szerszy.

    Ad 10. W moim odczuciu, zespół któremu przydarzy się Liderować, pracuje lepiej jeśli pracuje w przewidywalnym środowisku. To dlatego szef choleryk, którego nie można być pewnym jak zareaguje, tak bardzo w swoim szefowaniu musi podpierać się „strachem”.
    Zaplanowane działania, konsekwentnie realizowane przez lidera i jego zespół dają całej drużynie komfort przychodzenia do pracy z jasno określonymi zadaniami do wykonania. To bardzo poprawia atmosferę pracy. Aha i takie planowanie nie przeszkadza w byciu elastycznym.

    Ad 11. To coś bardziej ulotnego co dostrzegam u osób zajmujących kierownicze stanowiska. Zwłaszcza tych będących Liderami.
    Chodzi o to, że taki lider, który zarazi swoich pracowników energią, wizją, entuzjazmem, w zamian od pracowników otrzymuje podobny zastrzyk energii. Ich entuzjazm i wyzwolona przez niego energia wraca do niego z taką samą siłą jak nie większą.
    I teraz są dwie możliwości.

    Lider z nadania – nie skupi się na tym, nie będzie z tego sprzężenia korzystał. Dla niego ważny jest cel, na którym jest zafixowany. W skrajnych przypadkach traktuje ludzi przedmiotowo ale to już patologia o tym nie mówmy.

    Lider z powołania – z radością wykorzysta ten entuzjazm do naładowania własnych akumulatorów i da temu wyraz, pokazując tym samym na czym tak naprawdę mu zależy. A prawdziwemu Liderowi tak na prawdę to zależy na ludziach, którymi jest otoczony. Na tym by każdy z nich był przy nim jak najlepszą wersją siebie.

  • Pingback: Przegląd mediów – marzec #3 | Blog rekrutacyjny GoldenLine.pl()